«جنگ سگها» تفریحی که سود کلانی نصیب پرورشدهندگان میکند/ جمجمهای که در اعتراض به این معضل شکافته شد
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۵۶۷۲
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پدیده «سگ دعوا» تجارتی است که سگها برای مبارزهای خونین به میدان فرستاده میشوند، سگهای شرکت کننده در این مسابقات که در ۶ ماه نخست سال با بوی خون برای دریدن تربیت شدهاند، در ۶ ماه دوم سال به مسابقات راه پیدا میکنند تا در صورت موفقیت، درآمدهای گزافی را نصیب صاحبانشان کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نبرد سگها تا زمانی که یکی از سگها فرار نکند، کشته نشود و یا صاحب آن، شکست را نپذیرد ادامه مییابد. بازار داغ شرطبندی و خرید و فروش سگ و تولههای سگ پیروز در مسابقه، سود گزافی را نصیب صاحبان سگها میکند و جذابیت فراوانی برای خریداران سگها دارد، به طوری که هر مسابقه تماشاگران و خریدارانی را از شهرهای مختلف کشور به این مسابقه میکشاند.
منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام
منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام و از سوی ائمه اطهار مورد تأکید قرار گرفته به گونهای که حضرت محمد (ص) وقتی الاغی را دید که صورتش را داغ نهادهاند فرمودند، مگر نشنیدهاید که لعنت کردهام آن کسی را که صورت حیوان را داغ بنهد، یا بر صورت آن تازیانه زند؛ همچنین افراد را از به جان هم انداختن حیوانات نهى کردند و در جایی دیگر فرمودند، لعنت بر کسی که جانوری را (به جایی بسته) با پرتاب چیزی هدف قرار دهد و همچنین حیوانى را مُثْله کند (گوش یا بینی آن را ببرد). امام صادق( ع ) نیز در این رابطه فرمودند، زنى به سبب آن که گربهاى را بسته بود و اجازه نمىداد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد.
آزار و اذیت حیوانات با طعم تجارت و تفریح
مدافعان حقوق حیوانات بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای حیوانات نادرست است و نباید این موجودات حتی برای توسعه زندگی انسان مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. اما عدهای نه تنها این موضوع را نادیده گرفتهاند بلکه پا را فراتر گذاشته و با آزار و اذیت حیوانات به دنبال تجارت و یا تفریح هستند و برای هیچ و پوچ حقوق حیوانات را زیر پا میگذارند.
مسابقات سگ دعوا به عنوان یکی از مصادیق نادیده گرفتن حقوق حیوانات به شمار می رود که بارها از سوی دوستدارن طبیعت و حامیان حقوق حیوانات سخت مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است.
نجات سگ در بزرگراه یک قربانی گرفت
هفته گذشته توقف خودرویسواری در وسط بزرگراه شهید دستجردی اصفهان برای نجات یک قلاده سگ، یک قربانی بر جای گذاشت. در این حادثه یک قلاده سگ، در وسط بزرگراه شهید دستجردی از یکی از خودروهای عبوری به بیرون پرتاب شد، بلافاصله خودروی دیگری از راه رسیده و راننده برای نجات این حیوان وسط بزرگراه توقف کرد. این راننده که خانمی حدود ۳۵ ساله بود از خودروی پارک شده وسط بزرگراه پیاده شده و بلافاصله خودروی سوم با خودروی متوقف شده و راننده آن تصادف کرده و موجب جان باختن وی شد.
محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به حادثه منجر به فوت در بزرگراه شهید دستجردی گفت: بانویی در لاین سرعت اتوبان برای کمک یا برداشتن سگ توقف غیرمجاز میکند که سرانجام به فوت وی میانجامد.
وی افزود: توقف این خانم در لاین سرعت به هیچوجه درست نبوده و کار بسیار خطرناک و پرریسکی انجام داده که متاسفانه جبرانناپذیر است.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: در این تصادف هر دو راننده مقصر هستند و براساس نظر کارشناسان ۵۰ درصد خانم به علت توقف در لاین سرعت و ۵۰ درصد راننده دنا به علت عدم توجه به جلو مقصر شناخته شدند.
برگزارکنندگان سگجنگ، جمجمه جوان معترض را با تبر شکافتند
اما هنوز اصفهان از شوک این حادثه خارج نشده بود که ویدئویی از جنگ سگها در یکی از روستاهای اطراف اصفهان منتشر شد. در این حادثه ناگوار، یک جوان اصفهانی نسبت به برگزاری سگجنگ و توحش و واکنش غیرانسانی برگزارکنندگان این مسابقه اعتراض میکند که سبب شکافتن جمجمه جوان معترض با تبر توسط برگزارکنندگان سگجنگ میشود.
خبرگزاری قوه قضائیه در این باره نوشت: مجتبی قاسمی، دایی جوان مضروب درباره این حادثه میگوید: شنبه گذشته خواهرزادهام مصطفی احمدی خونسارکی در حوالی روستای میرآباد با ازدحام جمعیتی مواجه میشود که سگهایشان را جنگ انداخته بودند، مصطفی با حسن نیت نزدیک رفته و به آنها گفته که جنگ انداختن سگها کار درستی نیست و درخواست کرده جنگ را متوفف کنند.
وی افزود: در واکنش به این اقدام مصطفی دو نفر از برگزارکنندگان سگجنگ با چوب، او را مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس نفر سوم سر او را با تبر شکافته که به خرد شدن جمجمه منجر شده است.
قاسمی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت کنونی خواهرزادهاش گفت: مصطفی چند روز پس از حادثه بیهوش بود و حالا که به هوش آمده وضعیت نامساعدی دارد و حتی نمیتواند دست و پایش را حرکت دهد. پزشکان بناست پس از سیتیاسکن درباره لزوم عمل جراحی مجدد تصمیم بگیرند.
یک منبع آگاه درباره این حادثه گفت: فردی حدود ۲۰ سگ جنگی دارد و آنها را با خاور به نزدیکی آغل گوسفندان منتقل میکند و تا گلهدارها سگهایشان را برای مبارزه با سگهای او به میدان بیاورند، این فرد این جنگها را از طریق اینستاگرام با کریخوانی و شرطبندی به صورت زنده منتشر میکند، جوانی که نسبت به برگزاری جنگ سگها اعتراض کرده بود را این فرد و دو نفر از اطرافیانش با ضربات چوب و تبر در آستانه مرگ قرار دادند.
سگگردانی و همراه داشتن سگ در قوانین ایران جرمانگاری شده است
عباس صادقی، کارشناس حقوقی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به قوانین حمایت از حقوق حیوانات گفت: قوانین جاری ایران که برگرفته از فقه اثنی عشری است، حقوق حیوانات از جمله سگها را محترم میشمارد و کشتن حیوان را بدون دلیل منع کرده و اگر این حیوان جزو اموال کسی باشد مانند سگ گله برای آن مجازات تعیین شده است و کسی که این کار را انجام داده است باید از عهده خسارتی که به شخص وارد کرده است، برآید.
وی با بیان اینکه سگگردانی و همراه داشتن سگ در قوانین ایران جرمانگاری شده است که بخشی به دلیل پیشینه فرهنگی و بخشی هم ریشه در مبانی فقهی دارد، افزود: ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی میگوید، هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد، یا هر کار دیگری که موجب هراس او شود و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم میشود.
زجرکش کردن حیوانات به صراحت در فقه و قوانین نهی شده است
صادقی با بیان اینکه به صراحت این ماده میگوید داشتن سگ جرم نیست اما در صورتی که فردی از این سگ برای حمله و ارعاب دیگران استفاده کند، جرم است، تصریح کرد: ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی هم میگوید، هرگاه شخصی در محلههایی که توقف در آنها مجاز نیست، توقف کند و یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محلها مستقر سازد که سبب ایجاد خسارت به دیگران شود، باید خساراتی که به دیگران زده است را جبران کند؛ همچنین در این ماده آمده است، اگر کسی سگی را در خیابان و یا پیادهرو قرار دهد و سبب ناامنی و ترس دیگران شود، این مسأله در قانون جرمانگاری شده است.
این کارشناس حقوقی ادامه داد: ماده دیگری که میتوان به آن اشاره کرد ماده ۵۲۲ و تبصره آن است که به روشنی درباره کسی که سگش را در خیابان آورده و سگ به دیگران حمله میکند آن شخص را مقصر میداند، تبصره یک این ماده میگوید، نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب میشود.
وی اضافه کرد: طبق قواعد عمومی و حقوقی و حکم قانون مجازات اسلامی در صورتی که حمله کننده بودن حیوان و اینکه این حیوان ممکن است به دیگری آسیب بزند و خطر قریبالوقوعی داشته باشد و فرد با توجه به این سهلانگاری کند و به دیگران خسارت بزند، باید آن را جبران کند، از سوی دیگر جمعآوری حیوانات و ضوابطی که در مورد سگهای بلاصاحب ذکر میکنند، این موارد هم تحت قانون است و باید طبق قانون انجام شود.
صادقی با تأکید بر اینکه کشتن بدون ضابطه، زجرکش کردن حیوانات به صراحت در فقه و قوانین ما نهی شده است، بیان کرد: در قوانین کشور نهاد متولی برای جمعآوری و شیوه نگهداری این حیوانات مشخص شده است.
این کارشناس حقوقی افزود: با توجه به عمومات حقوقی ما که متأثر از فقه اثنی عشری و قوانین و کنوانسیونهای بینالمللی است، از جمله کنوانسیون حمایت از حقوق حیوانات که ایران جزو آن است بر اساس آن رعایت ضوابط الزامی و اجباری است و تخلف از آنها در حوزه حقوق عمومی قابل پیگرد و پیگیری از سوی دادستانی است و اگر حقوق اشخاص حقیقی در این مسأله دخیل باشد با مراجعه به مراجع قضایی میتوانند حقوق خود را استیفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: قوانین ما حقوق سگها و سایر حیوانات را محترم شمردند و به دارنده حیوانات با توجه به مبانی فقهی، اعتقادی و مبانی عرفی و اجتماعی تکالیفی را قرار دادند که این حیوانات را مهار کنند و شیوه نگهداری را بر مبنای ضوابط عرفی و شرعی انجام دهند.
امنیت روانی شهروندان زیر سایه معضل سگگردانی
به گزارش فارس، بعضی افراد با سگگردانی و بردن این حیوان به معابر و اماکن عمومی و یا به جان هم انداختن آنها باعث ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان میشوند و بعضاً با این اقدام سبب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شده و عفت عمومی را نیز جریحهدار میکنند، از طرفی چنین رفتاری میتواند تهدیدی علیه بهداشت و سلامت شهروندان بوده و در انتقال و شیوع انواع بیماری موثر باشد. چنانکه گاهی در اخبار و رسانه ها منتشر میشود، این رفتار خطرآفرین میتواند باعث ایراد صدمه بدنی به شهروندان شود، بنابراین جرمانگاری چنین اقدام مخاطرهآمیزی و برخورد با مرتکبان آن ضرورتی غیرقابل انکار است.
مطالبه قریب به اتفاق جامعه مقابله جدی با سگگردانیها و به جان هم انداختن آنها است که هم ناقل بیماریهای زیادی هستند، هم چهره شهر را زشت کردهاند و هم حقوق مردم را در زمینههای متعدد نقض کردهاند. امید که با ورود دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط با این معضل با این چنین افرادی که سلامت جامعه را به خطر میاندازند، برخورد شود و حقوق عامه احیا شود.
انتهای پیام/۶۳۱۰۱/
منبع: فارس
کلیدواژه: جنگ سگ ها برگزارکنندگان سگ جنگ روستای میرآباد حیوان آزاری معضل سگ گردانی امنیت روانی شهروندان حقوق حیوانات وسط بزرگراه جرم انگاری سگ گردانی سگ جنگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند
یک زن ۴۰ ساله ۷۵ هزار سال قبل در غاری دفن شده بود. دست چپش زیر سرش حلقه شده و سنگی زیر سرش گذاشته شده بود که احتمالا به عنوان بالشتک در آن جا قرار داشته است. دانشمندانی که بقایای او را مطالعه میکردند با قرار دادن استخوانهای جمجمه موفق به بازسازی چهره این زن شدند.
به گزارش ایسنا، این زن که به نام شانیدر زی(Shanidar Z) معروف است، در غاری در کردستان عراق در سال ۲۰۱۸ پیدا شد. این زن یک نئاندرتال یا نوعی انسان باستانی است، حدود ۴۰ هزار سال پیش ناپدید شدند.
به نقل از سیانان، دانشمندانی که بقایای او را مطالعه میکنند، با زحمت ۲۰۰ قطعه استخوان جمجه او را طی ۹ کنار هم قرار دادند. آنها از خطوط صورت و جمجمه این زن برای بازسازی استفاده کردند تا بفهمند او چه شکلی بوده است.
دکتر اما پومروی(Emma Pomeroy)، دیرین انسانشناس و دانشیار دپارتمان باستان شناسی دانشگاه کمبریج که اسکلت را از زیر خاک بیرون آورد میگوید: جمجمههای نئاندرتالها با برجستگیهای قابل توجه و بدون چانه متفاوت از جمجمههای گونه خودمان به نظر میرسند. بازسازی صورت شانیدر زی نشان میدهد که این تفاوتها ممکن است در زندگی واقعی آنها آنقدر فاحش نبوده باشد.
پومروی اضافه کرد: او در واقع نسبت به اندازهاش چهره بزرگی دارد. او برآمدگیهای ابروی بزرگی دارد که معمولا ما آنها را نمیبینیم.
نئاندرتالها حدود ۳۰۰ هزار سال در سراسر اروپا، خاورمیانه و کوههای آسیای مرکزی زندگی کردند و حدود ۳۰ هزار سال با انسانهای امروزی همپوشانی داشتند. تجزیه و تحلیل دیانای انسانهای امروزی نشان داده است که در این زمان، نئاندرتالها و هومو ساپینسها گهگاه با یکدیگر برخورد میکردند.
تحلیل جدید
هنگامی که پومرو برای اولین بار این اسکلت را با حفاری خارج کرد، جنسیت آن بلافاصله مشخص نشد زیرا فقط نیمه بالایی بدن حفظ شده بود و فاقد استخوانهای لگنی بود. گروهی که در ابتدا بقایای آنها را مورد مطالعه قرار دادند، بر روی یک روش نسبتا جدید تکیه کردند که شامل تعیین توالی پروتئینها در داخل مینای دندان برای تعیین جنسیت شانیدر زی بود.
این محققان از دانشگاههای کمبریج و لیورپول با مقایسه طول و قطر استخوانهای بازوی او با دادههای مربوط به انسانهای امروزی، قد این نمونه را حدود ۵ فوت(۱.۵ متر) تخمین زدند. تجزیه و تحلیل ساییدگی دندانها و استخوانها نشان داد که او در زمان مرگ در اواسط دهه ۴۰ زندگی خود بوده است.
پومروی میگوید: این یک تخمین معقول است، اما ما نمیتوانیم ۱۰۰ درصد مطمئن باشیم، که آنها مسنتر نبودهاند. آنچه میتوانیم بگوییم این است که این کسی است که عمر نسبتاً طولانی داشته است. برای آن جامعه، آنها احتمالا از نظر دانش و تجربه زندگی بسیار مهم بودند.
غاری که شانیدر زی در آن دفن شده بود در میان باستان شناسان مشهور است زیرا یک گور نئاندرتال که در سال ۱۹۶۰ در آنجا کشف شد، محققان را به این باور رساند که ممکن است نئاندرتالها مردگان خود را با گُل دفن کرده باشند و این اولین چالش در برابر دیدگاه رایجی بود که انسانهای باستانی را نادان و بیرحم میدانست. با این حال، تحقیقات بعدی توسط گروه پومرو، نظریه تدفین با گُل را مورد تردید قرار داده است.
در عوض، آنها گمان میکنند که گرده کشف شده در میان گورها ممکن است از طریق زنبورهای گرده افشان وارد گور شده باشد. با این حال، در طول سالها دانشمندان شواهد فزایندهای از هوش و پیچیدگی نئاندرتالها، از جمله هنر و ابزار پیدا کردهاند.
نئاندرتالها بارها به غار شانیدر بازگشتند تا مردگان خود را دفن کنند. تحقیقات نشان داده است که بقایای ۱۰ نئاندرتال در این مکان کشف شده که به نظر میرسد نیمی از آنها عمدا پشت سر هم دفن شدهاند.
شاید نئاندرتالها مردگان خود را با دستههای گل تجلیل نمیکردند، اما تحقیقات نشان میدهد که ساکنان غار شانیدر احتمالا گونهای همدل بودند. به عنوان مثال، یک نئاندرتال مرد که در آنجا دفن شده بود، ناشنوا بود و با ضربهای به بازو و سرش فلج شده بود که احتمالاً او را تا حدی نابینا میکرد، اما او مدت زیادی زنده بود، بنابراین طبق تحقیقات باید از او مراقبت میشد.
پومروی میگوید که شانیدر زی اولین نئاندرتالی است که در بیش از ۵۰ سال گذشته در این غار پیدا شده است، اما این مکان هنوز هم میتواند بستری برای اکتشافات بیشتر باشد.
بازسازی جمجمه
پومروی بازسازی جمجمه شانیدر زی را که نسبتا بلافاصله پس از مرگ له شده بود، به عنوان یک «پازل سه بعدی با حساسیت بالا» توصیف کرد.
استخوانهای فسیل شده در بلوکهای کوچکی از رسوبات غار برداشته شده و در فویل پیچیده شدند و محققان آنها را برای تجزیه و تحلیل به دانشگاه کمبریج فرستادند.
در آزمایشگاه کمبریج، محققان از هر بلوک میکرو سیتی اسکن گرفتند و از اسکنها برای هدایت استخراج قطعات استخوانی استفاده کردند. دکتر لوسیا لوپز پولین(Lucía López-Polín)، همکار پومروی، محافظ باستان شناسی از موسسه کاتالان برای دیرینه اکولوژی انسانی و تکامل اجتماعی در اسپانیا، بیش از ۲۰۰ تکه جمجمه را با چشم کنار هم قرار داد تا آن را به شکل اولیه خود بازگرداند.
این گروه جمجمه بازسازی شده را اسکن و پرینت سه بعدی کردند، که پایه و اساس سر بازسازی شدهای را شکل داد که توسط دیرینه هنرمندان دوقلوی دانمارکی، آدری و آلفونس کنیس(Adrie and Alfons Kennis)، لایههایی از ماهیچه و پوست روی آن قرار بگیرد.
انتهای پیام